3) Våga ta betalt!

När du går till frisören för att klippa dig, visst är det så att du ofta känner dig nöjdare efteråt med din nya frisyr om klippningen kostar 600 kr än 150 kr? Priset blir ett kvitto på frisörens kvalitet och kvalifikationer, och inte minst på hur “inne” och modernt själva stället är där du klipper dig.

Vi kvinnor tar ofta för lite betalt för våra tjänster. Om vi har höga priser arbetar vi ändå alldeles för många gratistimmar på varje kundprojekt. Jag tror att det beror på att vi inte vill lova för mycket, vår bristande självkänsla lurar oss att tro att det är bättre för oss om kunden inte har för höga förväntningar. Det här är ett feltänkande som vi behöver arbeta bort.

Sanningen är att studier visar att endast 9 % av kunderna väljer bort leverantören på grund av för höga priser. Enligt samma studie väljer hela 14% av kunderna en ny leverantör på grund av missnöje med produktkvaliteten. Det är alltså sämre att låtsas att din produkt inte är högklassig för att sänka förväntningarna på dig själv.

Framför allt väljer hela 68 % av kunderna en ny leverantör på grund av likgiltighet hos leverantören. Våga berätta för kunden vad han/hon tjänar på att anlita dig. Sälj på kvalitet och produktivitet för kunden, och var inte blyg när du gör det. Det innebär inte att du ska skryta och lova för mycket, men du behöver övertyga kunden om de fördelar han/hon erhåller genom att anlita dig för att kunna ta ett premiumpris. Det innebär att du i din presentation behöver prata om ditt företags unikiteter, innan du fortsätter till produkten. Är det en ovan kund kanske du behöver prata några ord om branschen allra först, för att kunden ska förstå det unika med att anlita just ditt företag.

Tänker du nu att det inte finns en chans att ett större företag skulle anlita ditt lilla företag? Fundera en gång till, i så fall. Det finns många fördelar för kunden att anlita ett mindre företag som “är på tårna”. Flera av dina större konkurrenter drunknar i administration, blir trötta och hemmablinda. Hos dig blir kunden kung och har högsta prioritet, och inte bara en kund bland många andra. Dra fördel av det! Gör det lätt för kunden att göra affärer med dig. Tala med kunden hela tiden och tacka för affärerna. Satsa på mersälj i rollen som kundens bäste vän! Fråga dem om de har behov av tilläggsprodukter. För du erbjuder ju en produkt eller tjänst som kommer att hjälpa honom/henne, eller hur?

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Mest lästa
Blogg

Prenumerera på våra blogginlägg och håll dig uppdaterad!

Vi åtar oss att skydda din integritet på hemsidan