Är den fantastiska nya stolen, bilen, stripningen, hemsidan, utrustningen, datasystemet “Nice to have? Or Need to have?” Världen är full av produkter och tjänster som ger intryck av att vara lösningen på alla problem. Som ny företagare är kassaflödet emellertid begränsat och alla bäckar små leder som bekant till en stor å, tyvärr även utgifterna.
Innan du kastar dig över det där nya spännande som låter så underbart, stanna upp en stund. Ta tio djupa andetag ända nerifrån tårna, håll luften inne en stund och blås sakta ut varje andetag. Känner du att du slappnar av? Rannsaka sedan dig själv. Är det här verkligen nödvändigt just nu, i det skede som ditt företag befinner sig i för närvarande. Vore det trevligt att ha, eller behöver du det verkligen? Det är väldigt lätt att hamna i fällan att vilja ha det större företagets förmåner redan från början.
Fråga dig sedan: Genererar pengarna du lägger ut nu intäkter på sikt? Kan du ta mera betalt om du har det? Sparar du tid så att du blir effektivare i din service mot kunden? Kräver marknaden det? Blir du synligare eller mer attraktiv för kunden?
Har du vänner som kan hjälpa dig? Någon vänfamiljs tonårsbarn som är duktig på att skapa hemsidor? Behöver du hjälp att bära? Har du stora sändningar som ska ut akut? Fråga om hjälp. De flesta ställer mer än gärna upp en söndag mot att du ordnar fika och bjuder laget runt på kebab.
Välj en bra revisor med lång erfarenhet, som kan stötta dig när du funderar över investeringar. De är ofta utbildade i att hålla hårt i pengarna och har därför även ett stort förtroendekapital hos banken när det är dags för dig att söka resurser för nästa steg i företaget.
Och för er som tänker driva butik i någon form: Undvik rabatter till vänner och bekanta. Någon procent här och någon procent där medför att du snart har skänkt bort hela vinsten. När dina vänner efterfrågar avslag på priset, svara dem i en lite skämtsam ton: ” Du som är en så nära vän borde istället betala någon procent mer för att hjälpa mig!” Det brukar fungera…