När Ingvar Kamprad invigde det nya IKEA-varuhuset i Älmhult passade han samtidigt på att ge några tips till nya företagare:
– Kolla din idé med någon du har förtroende för.
Jag håller med honom. Försök att hitta en mentor eller business coach som är erfarna företagare och ställer bra strategiska frågor. Gärna flera olika. När du berättar högt om din idé för någon annan faller pusselbitarna ofta på plats. Och det finns statistik och siffror på marknadsstrategier i de flesta branscher, t ex om hur stor omsättning som är rimlig att förvänta. Men akta dig för sådana konsulter som kräver att du ska följa deras råd. Det finns alldeles för många pösmunkar som tror att de har har patent på sanningen. Det är din vision och mission, inte konsultens. Affärsidén måste spegla vad du själv vill och vad som känns rätt i ditt hjärta. Lyssna inte okritiskt på rådgivare. Det är du som ska genomföra planerna sedan och utveckla företaget. Känns det som att du är på rätt väg? Är det möjligt att räkna hem projektet ekonomiskt? Lita då på din inre kompass och magkänsla.
– Var sparsam.
En av mina tidigare organisationsstrategiska chefer brukade säga till nya företagare: “Om ni struntar i att köpa dyra bilar de första tre åren, så brukar det gå bra.” Försök vara smart i början. Gör inte större investeringar än du har råd med. Ta hjälp! Har du några kompisar som kan hjälpa dig att komma igång med en WordPress- hemsida? Eller annat som du behöver och som utgör en dyr startkostnad? De flesta är glada för att kunna hjälpa till. Lägg istället dina pengar på sådana utgifter som genererar inkomster på kort sikt. Fråga dig ständigt: Är det verkligen ett reellt behov just nu? Är det en “Nice to have?” eller “Need to have?”…
– Undersök vilka möjligheter du har att få hjälp av myndigheter.
Alla kommuner och regioner erbjuder stödinsatser för nyföretagare, både med kunskap och pengar. Vissa företagare är rädda om sin produktidé och vågar därför inte ta hjälp. Gör det ändå, ensam är inte stark. Min erfarenhet är att det till största delen ändå är din affärsmodell som avgör hur framgångsrik du blir.
– Glöm det där med åtta timmars arbetsdag, det gäller inte för dig.
Alla pratar om hur arbetssamt det är att vara företagare. Men det är snarare en livsstil. Du lever med ditt företag, på samma sätt som du lever med din familj och dina barn. När barnen är på dagis eller i skolan finns de i dina tankar. På samma sätt funderar du latent på hur du ska lösa olika utmaningar i företaget, även när du är med dina barn. Det är därför viktigt att din partner är införstådd med och accepterar ditt beslut, att det blir ett gemensamt projekt. Betrakta företaget som ett nytt barn i familjen. Roligt, men som tar tid från sådant du gjorde tidigare. Om du blir företagare för att få mer tid att träna eller resa med familjen, glöm det! Men om du vill kunna själv bestämma vad du gör på dagarna och ditt bidrag till mänskligheten, kör så det ryker! Då får du positiv energi av jobbet istället, som räcker även till familjen.
– Somna inte vid ratten. När det börjar gå bra, motarbeta nöjdhetskänslan.
I affärsvärlden finns ett talesätt: “Om du inte ständigt strävar efter att bli bättre, är du inte bäst länge till.” Då är det snart någon konkurrent som intar förstaplatsen i branschen. Att somna vid ratten drabbar alla någon gång, både stora och små företag. Ett bra sätt att kolla om du behöver vakna, är att regelbundet gå tillbaka till din mission med företaget. Vad var skälet till att du startade? Vad såg du för behov? Det brukar innebära en nytändning!
– Var ödmjuk. I din omgivning finns alltid de som kan mer och bättre än du. Lyssna och lär.
Här finns en stor skillnad mellan tjejer och killar, tror jag. Manliga nyföretagare kör ofta på i 250 km i timmen i tjock dimma. Kvinnliga nyföretagare är mer försiktiga, de brottas vanligtvis med sin självkänsla och självbild. Tjejer har färre starka förebilder och många fastnar i nätverkssammanhang i “cute trap”. Med män i närheten förvandlas de från starka kompetenta kvinnor till fnissiga småflickor som uttrycker “äsch, lilla jag…” med både kropp och själ. Tjejer, stå upp för er själva! Ni är viktiga!